Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelus on kirkon elämän sydän. Siellä ihminen kohtaa Jumalan ja Jumala ihmisen. Seurakunnan kokoontuminen yhteen Jeesuksen nimessä vahvistaa ja rohkaisee sen jäseniä eri elämäntilanteissa. Kaikki ovat tervetulleita jumalanpalvelukseen.

Jumalanpalvelukset järjestetään Kalajoen ja Himangan kirkoissa sunnuntaisin klo 10 ja Raution kirkossa pääsääntöisesti klo 13. Tarkemmat tiedot kunkin sunnuntain jumalanpalveluksista löydät kirkollisista ilmoituksista.

Kalajoen ja Himangan kirkkojen jumalanpalvelukset radioidaan joka sunnuntai, ja niitä voi kuunnella Verkkokirkko-sivun kautta. Kalajoen jumalanpalveluksia voi kuunnella myös Radio Pookin taajuudella 101.5 Mhz.

Jumalanpalveluksen taustaa

Kristillisessä kirkossa jumalanpalvelus, rukous ja ehtoollinen ovat tapoja ylläpitää yhteyttä sekä Jumalaan että muihin ihmisiin. Kirkko on yhteisö ihmiselle, joka etsii elämään syvyyttä ja merkitystä.

Sunnuntai on kristityille ensimmäinen päivä, ylösnousemuksen päivä ja Herran päivä, joka muistuttaa Jeesuksen ylösnousemuksesta. Siksi jumalanpalvelus on sunnuntaisin, ja se alkaa useimmiten kymmeneltä aamulla. Aamu muistuttaa siitä, että opetuslapset tulivat Jeesuksen tyhjälle haudalle aamuvarhain.

Messu on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista.

Sanajumalanpalveluksessa keskitytään Jumalan sanan esillä pitämiseen ja rukoukseen.

Virsikirjan lopussa on ohje, josta voi seurata jumalanpalveluksen etenemistä.

Virsikirja auki Kalajoen kirkossa
Kalajoen kirkossa, kuva Eveliina Pylväs
Ihmisiä ehtoollisella Kalajoen kirkossa
Ehtoollisella, kuva Eveliina Pylväs

Ehtoollinen - Kristittyjen pyhä ateria

Jeesus aterioi yhdessä opetuslastensa kanssa kuolemaansa edeltävänä iltana. Jeesus siunasi leivän ja viinin, ja kehotti opetuslapsia viettämään yhteistä ateriaa hänen muistokseen.

Ehtoollinen on pyhä ateria. Leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Kun vietämme ehtoollista, muistamme Jeesuksen kuolemaa ristillä. Hän kuoli ja kärsi rangaistuksen kaikkien ihmisten sijasta. Ehtoollisen vastaanottaja saa syntinsä anteeksi. Kun Kristukseen luottaen otamme vastaan leivän ja viinin, se on hengellinen ateria, joka yhdistää meidät Kristukseen ja lisää meissä rakkautta lähimmäisiimme. Pelkkä syöminen ja juominen eivät saa sitä aikaan. Jumala synnyttää luottamuksen siihen, että Kristuksen ruumis on elämän leipä ja Kristuksen veri on kuolemattomuuden lähde.

Ehtoollinen on kasteen lisäksi toinen luterilaisen kirkon pyhistä toimituksista eli sakramenteista. Ehtoollinen vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää ja lupausta iankaikkisesta elämästä. Se on yhteyden, ilon ja kiitoksen ateria. Ehtoolliselle saa osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen.  Myös lapset kutsutaan ehtoolliselle yhdessä vanhempien tai isovanhempien tai kummien kanssa.