Hallinto

Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto. Seurakuntalaiset valitsevat luottamushenkilöt neljän vuoden välein järjestettävillä seurakuntavaaleilla. Viimeksi seurakuntavaalit olivat marraskuussa 2018, jossa valittiin 27 luottamushenkilöä kirkkovaltuustoon. Seuraavat seurakuntavaalit pidetään 2022. Vaaleissa voivat äänestää kaikki seurakunnan 16 vuotta täyttäneet jäsenet.

Kalajoen seurakunnassa on kirkkovaltuusto, kirkkoneuvosto sekä Himangan kappelineuvosto ja Raution kappelineuvosto. Tarkemmat tiedot luottamushenkilöistä löytyvät Hallinnon alasivuilta.

Mitä luottamushenkilö tekee

Kirkkovaltuuston jäsenet suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa. Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisten edustajia ja seurakunnan työntekijöiden kumppaneita. He ovat mukana päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustossa, kirkkoneuvostossa, kappelineuvostoissa ja toimikunnissa.

Luottamushenkilö:

• tuo seurakuntalaisten äänen päätöksentekoon
  • varmistaa seurakunnan toiminnalle riittävät ja oikein suunnatut resurssit
  • puolustaa seurakunnan avoimuutta viestinnässä ja päätöksenteossa
  • päättää työntekijävalinnoista
  • antaa osaamisensa seurakunnan käyttöön
  • luo kirkon julkisuuskuvaa
  • valitsee kirkolliskokouksen maallikkoedustajat
  • osallistuu oman hiippakunnan piispan valintaan