Virkatodistus

Alkaen 1.1.2020 virkatodistuksen voit tilata Oulun aluekeskusrekisteristä soittamalla, sähköisesti tai käymällä henkilökohtaisesti virastolla, josta pyyntö voidaan välittää Oulun aluekeskusrekisteriin.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on avannut verkossa asiointipalvelun, jossa asiakas voi tietoturvallisesti tilata virkatodistuksen itsestään (ns. elää-todistus) tai sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta.

Virkatodistuksen tilaus

Tilaa virkatodistus tästä (yksityishenkilöt) >>Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tilaa virkatodistus tästä (yritykset) >>Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Virkatodistustilaukset puhelimitse: p. (08) 316 1303

Virkatodistuksia tarvitaan esimerkiksi perunkirjoitusta, perinnönjakoa tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita.

Virkatodistustilauksen muistilista, valmistaudu kertomaan seuraavat tiedot tilauksen yhteydessä:

• Mihin tarkoitukseen tarvitset virkatodistuksen (perunkirjoitus, pankki, vakuutusyhtiö, lainhuuto, sukutukimus, muu tarkoitus)
  • Suku- ja etunimet
  • Syntymäaika tai henkilötunnus
  • Syntymäkotikunta (jos tiedossa)
  • Tulo- tai muuttopäivä kuntaan/kunnasta
  • Tilaajan tiedot (nimi, puhelinnumero, tilaajayrityksen/-yhteisön nimi, osoite, todistuksen toimitusosoite ja mikäli eri kuin toimitusosoite niin laskutusosoite)

Virkatodistusmaksut 1.3.2023 alkaen

Mikä on virkatodistus?

Virkatodistus on asiakirja, jolla luovutetaan tietoja evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenestä. Tiedot perustuvat kirkonkirjoissa oleviin tietoihin. Kirkonkirjoja on ylläpidetty manuaalisina kirjoina ja perhelehtikortteina 1500-luvun lopulta vuoden 2004 loppuun asti. Sen jälkeen tiedot on tallennettu sähköisessä muodossa. Kirkon yhteinen jäsentietojärjestelmä Kirjuri on otettu käyttöön vuonna 2012.

Virkatodistuksen antaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta, kuten perunkirjoitusta, perinnönjakoa tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita. Passia ja ajokorttia varten ei tarvita virkatodistusta.

Virkatodistuksen sisältö riippuu käyttötarkoituksesta. Joissakin tilanteissa riittää ns. elää-todistus, jossa on henkilön nimet ja henkilötunnus sekä tieto, että hän on tietojenluovutushetkellä kyseisen seurakunnan jäsen. Joissakin tilanteissa tarvitaan tiedot perhesuhteista, vanhemmista ja/tai lapsista tai muuttotiedot.

Perunkirjoitusta varten tarvitaan vainajasta virkatodistus, joka on katkeamaton sukuselvitys siitä lähtien, kun hän on täyttänyt 15 vuotta. Tällaisesta virkatodistuksesta tulee ilmetä se aika, jolloin hän on ollut kyseisen seurakunnan (/ kyseisten seurakuntien) jäsen sekä hänen perhesuhteensa ja rintaperillisensä kyseisen aikajakson tietojen mukaisesti. Jos joku lapsista on kuollut, todistukseen tulee merkintä hänen mahdollisista lapsistaan. Jos ketään rintaperillisiä ei ole, perunkirjoitusta varten tarvitaan tiedot vainajan vanhemmista – ja jos he ovat jo kuolleet, vainajan mahdollisista sisaruksista.

Seurakunta voi antaa virkatodistuksen vain jäsenestään. Jos vainaja on ollut kuollessaan Oulun aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsen, aluekeskusrekisteri laatii todistuksen, joka kattaa riittävät tiedot perunkirjoitusta varten. Lisätodistuksia tarvitaan vain kirkkoon kuulumattomista henkilöistä; tällöin virkatodistus tilataan Digi- ja väestötietovirastosta. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluvasta henkilöstä virkatodistus tilataan ortodoksisen kirkon keskusrekisteristä Kuopiosta. Ulkomailla asuvasta/asuneesta henkilöstä tulee tilata todistus kyseisen maan rekisteriviranomaiselta.

Yhteystiedot Oulun aluekeskusrekisteri ja nettisivut www.oulunseurakunnat.fi/info-ja-asiointi/virkatodistus-ja-sukuselvitys

Sukututkimus

HUOM! Virkatodistuslomakkeella ei voi tilata sukututkimusta. Jos haluat tilata sukututkimuksen, katso lisätietoa tästä.