Tervetuloa rippikouluun!

Ilmoittautuminen rippikouluun 2024

Rippikoulussa saadaan opetusta kristinuskon keskeisistä asioista. Rippikoulu on kasteopetusta, joka perustuu Jeesuksen kastekäskyyn. Jeesus käski kastaa ihmisiä ja opettaa heitä. Rippikoulu päättyy kirkossa tapahtuvaan konfirmaatioon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikouluista lisätietoa antaa nuorisotyönohjaaja Annika Alatalo (p. 044 7229009, annika.alatalo@evl.fi). Voit ottaa yhteyttä myös seurakuntapastori Iina Rahkolaan (p. 044 7229029, iina.rahkola@evl.fi), nuorisotyönohjaaja Katja van Aremiin (p. 044 7229007, katja.vanarem@evl.fi) tai nuorisotyönohjaaja Markus Lindelliin (p. 044 7229017, markus.lindell@evl.fi)

Nuoria rippileirillä meren rannassa, yksi poika soittaa kitaraa
Kuva Jussi Vierimaa/Kirkon kuvapankki
Nuoria rippileirillä, makaavat nurmikolla päät vastakkain
Kuva Jussi Vierimaa/Kirkon kuvapankki

16.8. postitettu kirje uusille rippikoululaisille

Tärkeitä ajankohtia:

to 28.9. klo 18 Kalajoen JA Himangan kirkossa rippikoulun aloituskirkko, info ja riparikorttien jako

Riparikortista löytyy diakoniatehtävä. Jos sinulla ei ole lappua tallessa, tehtävä löytyy myös täältä.

Rippikouluryhmät

Lasketteluripari Pikku-Syötteellä 2.-8.3.2024

aloitusjakso 7.1.2024 Kalajoella

konfirmaatio su 10.3.2024 Kalajoen kirkossa

Tapion Tupa 2.-8.6.2024

aloitusjakso 23.-24.3.2024 Himangalla

konfirmaatio su 9.6.2024 Himangan kirkossa

Päivärippikoulu Kalajoen seurakuntakodilla 2.-8.6.2024

aloitusjakso 23.-24.3.2024

konfirmaatio su 9.6.2024 Kalajoen kirkossa

Piispala Kannonkoskella 24.-30.6.2024

aloitusjakso 6.-7.4.2024 Kalajoella

konfirmaatio su 7.7.2024 Kalajoen kirkossa

Honkaniemi Haapajärvellä 4.-10.7.2024

aloitusjakso 4.-5.5.2024 Kalajoella

konfirmaatio su 14.7.2024 Kalajoen kirkossa

NUORTEN VIIKKOTOIMINTA KALAJOELLA

Nuortenilloista, avoimista ovista, raamiksista, leireistä ja retkistä sekä muusta toiminnasta löydät tietoa täältä:

Kalajoki ja Rautio

Himanka

Tutustu rippikoulupaikkoihin jo etukäteen:

Pikku-Syöte

Piispala

Tapion Tupa

Honkaniemi

Rippikoulukortin käyttöohje

- Kun menet jumalanpalvelukseen Kalajoen kirkkoon, jätä korttisi pääoven luona olevaan laatikkoon. Raution ja Himangan kirkossa pyydä merkki korttiisi suntiolta jumalanpalveluksen lopuksi.

- Istuthan jumalanpalveluksen aikana kirkon alaosassa. Älä mene parvelle!

- Eri tilaisuuksista saat merkin korttiisi aina tilaisuuden pitäjältä. Pyydä korttiisi tilaisuuden nimi, pitäjän nimi ja päivämäärä.

- Merkin saa ev.lut. kirkon toiminnasta. Seuraile erityisesti Kalajoen seurakunnan toimintaa (www.kalajoenseurakunta.fi)

- Jos et pääse yhteisesti sovittuun oman ryhmäsi tapaamiseen, sovi uusi ajankohta oman ripariohjaajasi kanssa.

Muuta tietoa Kalajoella rippikoulun käyville

- Leirikirje lähetetään sähköpostitse vähintään viikkoa ennen viikonloppuleiriä ja leirijaksoa.
- Leiririppikoulu maksaa 90e (lisäksi lasketteluriparilla hissilipun hinta) ja päivärippikoulu 45e. Maksu maksetaan Kalajoen seurakunnan tilille FI75 5099 0710 0012 40 ennen leiri- tai päiväkoulujakson alkua. Viite: ryhmän nimi / nuoren nimi.

HUOM!
Mikäli sinulla on taloudellisia vaikeuksia rippikoulun ruokamaksun suhteen, ota yhteys diakoniatyöntekijöihin.

Tiedoksi muualla rippikoulun käyville

Järjestön toteuttama rippikoulu on osa kirkon rippikoulutyötä ja sitä tehdään tuomiokapitulin myöntämällä luvalla. Opetus pohjautuu rippikoulusuunnitelmaan 2017. Se mukaan seurakuntayhteysjakson laajuus on 8-16 tuntia ja sen toteuttamisesta vastaa nuoren kotiseurakunta. Tämä perustuu ajatukseen, että rippikoulu on seurakunnan koulu ja seurakuntayhteysjakso vahvistaa nuoren yhteyttä hänen omaan kotiseurakuntaansa.

Seurakunta on laatinut suunnitelman seurakuntayhteysjakson toteutustavasta ja tehtävistä joka on tasapuolinen kaikille Kalajoen seurakunnan rippikoululaisille. Tavoitteena on, että nuori löytää oman paikkansa kotiseurakunnasta.

Järjestöjen rippikoulut hyödyntävät rippikouluissaan nuorten erilaisia kokemuksia kotiseurakunnistaan. Mikäli haluat tulla konfirmoiduksi Kalajoella, ole yhteydessä Iina Rahkolaan (p. 044 7229029).

Kirkkomme rippikoulutyötä tekevät järjestöt, jotka ovat sitoutuneet edellä mainittuun

Församlingsrörbundet, Esikoislestadiolaiset, Herättäjä-Yhdistys, Kansan Raamattuseuran Säätiö, Lestadiolainen Uusheräys , Lähetysyhdistys Rauhan Sana, Länsi-Suomen Rukoilevaisten Yhdistys, Nuorten Keskus, Suomen Evankelisluterilainen Opiskelija- ja Koululaislähetys, Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys, Suomen Karmel-yhdistys, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys, Suomen Lähetysseura, Suomen Merimieskirkko, Suomen NMKY:n liitto ry:n jäsenyhdistykset, Suomen Raamattuopiston Säätiö, Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys, Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland.