Kodin siunaaminen

Koti on minulle tärkeä ja olen siitä kiitollinen. Annan kotini, perheeni ja elämäni siunattavaksi, Jumalan käsiin.

Uusi tai vanha koti, vuokra- tai omistusasunto - kodin siunaamisen voi tehdä missä elämänvaiheessa tahansa ja kaikissa kodeissa. Tilaisuus saa olla asukkaidensa näköinen, rento tai juhlava, pienellä tai isolla porukalla.

Kodin siunaaminen on vanha kristillinen tapa. Siunaamisen rukoushetken toimittaa pappi, seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Kotia siunattaessa kiitetään kodista, ja pyydetään siunausta sen asukkaille. Rukoushetken tarkempi sisältö löytyy kirkollisten toimitusten kirjasta ja virsikirjan jumalanpalvelusliitteestä tai alla olevasta linkistä.

Kodin siunaamisen rukoushetken voi yhdistää esimerkiksi tupaantuliaisiin tai kotona vietettävään lapsen kastetilaisuuteen, avioliittoon vihkimisen yhteyteen tai muuhun juhlaan. Siunaus voidaan pitää kotona myös kirkossa olleen kastetoimituksen jälkeen tai se voi olla osa kastetoimitusta rukouksen muodossa. Monikulttuurisissa kodeissa kodin siunaamisen rukoushetki voidaan pitää eri kielillä. Rukoushetki voi olla myös ekumeeninen eli eri kristillisiä kirkkokuntia yhdistävä.

Kodin siunaamisen rukoushetken kaavaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.