MobilePay 88985,
Tilinumerot ja Viite 303134:

• Aktia  FI82 4055 0010 4148 41
  • Nordea  FI16 2089 1800 0067 75
  • Pohjola pankki  FI14 5000 0120 2362 28

Rahankeräyslupa: Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.

Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten psykososiaalisen tuen lisäämiseksi – yksinäisyys satuttaa yhä useampaa nuorta

Sunnuntaina 4.2.2024 alkava Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorille. Apua kohdennetaan heille, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä.  Tuotosta ohjataan 40 prosenttia Suomen evankelis-luterilaisille seurakunnille ja HelsinkiMissiolle nuorten hyväksi tehtävään työhön. Maailman katastrofialueiden nuorten auttamiseen suunnataan 60 prosenttia tuotosta. Apu menee perille Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Vuoden 2024 Yhteisvastuu-piispa Kaisamari Hintikka korostaa aikuisten vastuuta nuorten yksinäisyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä. Hän sanoo, että on tärkeää estää kiusaamisen ja ulkopuolelle sulkemisen yleistyminen nuorten keskuudessa ja tunnistaa tilanteet, joissa nuori jää ulkopuolelle. Yksinäisyys ja elämänhallinnan menettäminen on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä.

Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Joka neljännellä nuorella ei ole porukkaa, johon kokisi kuuluvansa eikä yhtään läheistä ystävää.

”Aiempaa useammat nuoret ovat ahdistuneita ja uupuneita: maailman suuret muutokset – ilmastokriisi ja sodan läheisyys tekevät tästä päivästä ja tulevaisuudesta pelottavan. Samalla moni nuori ei ole vielä toipunut pandemia-ajasta. He ovat joutuneet käymään koulua tai opiskelemaan ilman turvallisten aikuisten ja kavereiden tukea. Kokemukset syövät itsetuntoa ja tekevät sosiaalisista tilanteista kuormittavia”, Hintikka toteaa.

”Globaalissa etelässä monet nuoret jäävät vaille koulutusta, vaikka intoa ja kiinnostusta koulunkäyntiin olisikin. Koulutuksen puute lisää haavoittuvassa asemassa olemista ja syö mahdollisuuksia työmarkkinoilla, joilla kilpailu on paljon kovempaa kuin meidän ikääntyvässä yhteiskunnassamme.”

”Nuorten hyvinvoinnin tukemisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen pitää olla koko yhteiskunnan prioriteettien kärjessä – ei vain periaatteen, vaan myös käytännön toimien tasolla. Tähän tarvitaan eri toimijoiden, kuten kuntien, koulujen, järjestöjen ja seurakuntien vahvaa yhteistyötä. Nuorten ja lasten lisäksi tukea tarvitsevat myös heidän perheensä, niin että oireiden lisäksi voidaan puuttua myös pahoinvoinnin juurisyihin ja ehkäistä syrjäytymistä. Nuoret tarvitsevat tukea nuorina, ei ainoastaan tulevaisuuden aikuisina”, piispa Kaisamari Hintikka sanoo.

HelsinkiMission Nuorten kriisipiste tarjoaa keskusteluapua yksinäisyyteen
Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 20 prosenttia kohdistetaan HelsinkiMissiolle, jonka valtakunnallinen School to Belong -ohjelma auttaa kouluyhteisöä ympäri Suomen tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. Ohjelma tekee yksinäisyyden vähentämisestä koko koulun yhteisen asian. Nuorten kriisipiste tarjoaa matalan kynnyksen ammatillista keskusteluapua. Keskusteluapua voi saada kasvokkain Helsingissä ja etäyhteyksin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ympäri Suomen. Avunsaanti ei vaadi lähetettä tai diagnoosia.

Koulutusta ja tukea kriisialueiden nuorille
Kirkon Ulkomaanavun (KUA) työllä tuetaan humanitaarisen avun muodossa heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Avustustarpeiden syitä ovat useimmiten luonnonkatastrofit (kuivuus, tulvat, myrskyt, maanjäristykset), aseelliset konfliktit ja äkilliset suuret onnettomuudet.

Tämänvuotisessa keräyksessä esitellään erityisesti KUA:n avustustyötä Ugandassa, joka on yksi maailman eniten pakolaisia asuttavista maista. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Yhteisvastuukeräyksen avausmessu televisioidaan Olarin kirkosta Espoosta
Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka saarnaa keräyksen avausmessussa Espoon Olarin kirkossa 4.2. klo 10.00. Messu televisioidaan ja lähetetään suorana lähetyksenä Yle TV1:n kanavalla. Messu on katsottavissa myös Yle Areenassa.

yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

diakoniatyöntekijä