Ruonan saunarakennus peruskorjataan

Ruonan peruskorjattava saunarakennus

Kalajoen seurakunnan hyväksyi Taipuset Oy:n tarjouksen Ruonan saunarakennuksen peruskorjauksesta. Se sisältää saunarakennuksen katon uusimisen, ulkomaalauksen, oleskelutilan lattian hiomisen ja uudelleen lakkauksen sekä saunatilojen lattialämmityksen uusimisen. Syksyllä rakennustoimikunta aloittaa laajennuksen suunnittelun, kun Raution kirkon peruskorjaushanke on saatu päätökseen. Alueelle on hyvä laatia toimenpidesuunnitelma, jossa erilaisten toimenpiteiden kautta alueen käyttöä voidaan monipuolistaa. Esimerkkeinä parkkialueen laajentaminen, luontopolku, terassin laajentaminen, nuotiopaikan rakentaminen, laavun tai kodan rakentaminen tai jopa saunarakennuksen laajentaminen. On kuitenkin tarkkaan mietittävä alueen käyttötarkoitusta ja sitä mikä on tarkoituksenmukaista pienryhmien kannalta. Isohkojen ja pitempien leirien tai tilaisuuksien järjestämiseen paikka ei sovellu esim. pienten saniteettitilojen takia. Mutta erilaisille seurakunnan pienryhmille paikka tarjoaa hienot puitteet.

Himangan kirkon ja seurakuntakodin alueelle leikkikenttä ja kalusteet

Himangan kappeliseurakuntaan on suunniteltu leikkikenttää seurakuntakodin ja kirkon ympäristöön. Toteuttaminen on ajateltu tehtävän kesällä 2024. Leikkikenttätyöryhmä on etsinyt varusteita, joita toivoisivat leikkikentälle hankittavan. Työryhmä ja työntekijät ovat ehdottaneet, että leikkikentästä voisi toteuttaa talkootyönä hiekkalaatikon ja leikkimökin. Varusteista on lähetetty tarjouspyyntö 21.3. neljälle toimijalle. Tarjouspyynnöllä pyydettiin tarjoamaan liukumäki rinteeseen, karuselli penkeillä sekä kaksi jousikeinua. Neuvosto hyväksyi Lappset Group Oy:n tarjouksen leikkikentän varusteista ympäristöön sopivimpana ja hinnaltaan edullisimpana.

Pleunan virkistysalueesta käyttöoikeussopimus

Kirkkoneuvosto hyväksyi seurakunnan ja Kalajoen Rotaryklubi ry:n välisen käyttöoikeussopimuksen Pleunan virkistysalueesta. Rotaryklubi on hallinnoinut suullisella sopimuksella seurakunnan omistamaa Pleunan aluetta (Hietala RN:o 9:36) vuodesta 1994. Alueella on mm. Rotaryklubin rakentama laavu. Alueen kehittämisen vuoksi seurakunta solmii käyttöoikeussopimuksen alueesta 10 vuodeksi Kalajoen Rotaryklubin kanssa. Tämän ajanjakson jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi 1 vuoden irtisanomisajalla. Sopimus ei aiheuta kuluja seurakunnalle.

Kirkkoneuvosto myönsi diakoniaviranhaltija Heli Heikkilälle virkavapauden 22.7.-30.11.2024 väliselle ajalle. Kyseiselle ajanjaksolle viransijaiseksi valittiin kesällä diakonian virkaan valmistuva Viivi Välijärvi.

Kari Lauri
Kari Lauri