Raution kirkon ja tapulin peruskorjauksen urakoitsijat valittiin

Raution 223 vuotta vanha kirkko ja tapuli peruskorjataan tämän vuoden aikana.

Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvosto valitsi Raution kirkon ja tapulin peruskorjauksen urakoitsijoiksi seuraavat edullisimman hyväksyttävän tarjouksen antaneet yritykset: Rakennusurakka (pääurakka): Rakennusliike Antti Salonen Oy urakka kuparipellillä, Ikkuna, ovi- ja luukkukorjausurakka: Ratora Oy, Sähköurakka: Pohjanmaan Sähkömestarit Oy, LVIAU-urakka: LVI Simonen Oy, Ulkopuolen maalaustyöt: Mestarimaalaus Seppänen & Toikka Oy, urakka täydellisellä maalinpoistolla ja maalauksella. Urakoiden yhteenlaskettu hinta (kuparipeltikate, täydellinen maalinpoisto) 1 368 726 euroa (sis alv 24%). Kirkkoneuvosto hyväksyi Raution kirkon ja tapulin peruskorjauksen aloituspäätöksen siten, että urakoitsijat voivat aloittaa työt, mikäli mahdollista, heti pääsiäisen jälkeen 2.4.2024.

Kirkkoneuvosto päätti hakea Raution kirkon ja tapulin peruskorjaushankkeelle kirkkohallituksen rakennusavustusta kulttuurihistoriallisten rakennusten ylläpitoa varten. Kokonaisuutena Raution kirkon ja tapulin peruskorjauksen kustannusarvio nousee 2 miljoonaan euroon. Kalajoen seurakunnalle avustuksen saaminen on tärkeää, jotta seurakunta pystyy suorittamaan korjaushankkeen kokonaisuutena ja saa kulttuurihistorialliset rakennukset säilytettyä ja säilymään arvoisessaan kunnossa.

Kirkkoneuvosto hyväksyi nuorisotyönohjaajien esityksen Kalajoen seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmän kokoonpanoksi. Vaikuttajaryhmän tehtävänä on vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon sekä osallistua seurakunnan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Ryhmään valittiin Anneli Vähäkangas, Jonni Tuppela, Saku Sipi, Laura Puranen, Anna Poranen ja Emilia Poranen.

Raution kirkon historiaa

Raution kirkko on vuonna 1800 valmistunut ja kirkonrakentaja Simon Jylkkä-Silvénin (1747–1782) suunnittelema. Kirkon erillinen kellotapuli on todennäköisesti rakennettu kirkon rakentamisen yhteydessä. Kirkko on hirsirakenteinen erivartinen ristikirkko, jossa länsi- ja itäsakarat ovat poikkisakaroita pidempiä. Kirkko ja kolminivelinen tapuli ovat puuverhoiltuja, peittomaalattuja ja paanukatteisia. Kirkon ja tapulin vuonna 1980 asennetut kattopaanut ovat tehty painekyllästetystä puusta. Katteet ovat huonokuntoisia ja tervan pysyvyys niissä heikkoa. Kirkon ja tapulin edellinen ulkomaalaus on tehty vuonna 2010. Rakennusten etelänpuoleiset julkisivut ovat maalipinnoiltaan huonossa kunnossa. Kirkossa ilmalämmitys, joka on liitetty maalämpöön vuonna 2021. Maalämpökeskus on sijoitettu kirkon läheisyydessä olevaan seurakuntakotiin.

Peruskorjauksen sisältö

Kirkon ja kirkon erillisen kellotapulin ulkovaippojen peruskorjaustyössä rakennusten paanukatteet puretaan ja uusitaan kuparipellistä tehtäviksi rivisaumatuiksi palapeltikatteiksi. Korjauksen muita rakennusurakkaan sisältyviä töitä ovat mm.:

• Sääsuojakatosten sekä yhteiskäyttöisten rakennustelineiden rakentamiset kirkon ja tapulin ympärille.
  • Kirkon ullakon tuuletuksen järjestelyt sekä yläpohjaeristyksen uusiminen ilmansulku- ja tuulenohjainrakenteineen.
  • Kirkon vesikaton sadevesijärjestelmän uusiminen.
  • Katto- ja pintavesien ohjaukseen liittyvien rakenteiden toteutukset.
  • Sähköteknisten töiden sekä kameravalvontajärjestelmän rakentamisen edellyttämien
  • kaivutöiden toteutukset rakennusten ulkopuolella.
  • Sähköverkon uusimisen ym. sähköteknisten töiden edellyttämät aputyöt kirkon ja tapulin sisätiloissa.
  • Kirkon ilmalämmitykseen liittyvän IV-koneen uusimisen edellyttämät aputyöt.
  • Pääurakoitsijan vastuiden ja velvoitteiden sekä työmaatehtävien hoitamiset kaupallisissa sekä suunnitelma -asiakirjoissa määritetyn mukaisesti.

Lisäksi rakennusurakoitsijan kanssa erikseen työmaa-aikana toteutettavaksi määritettävät työt käsittävät kirkon ja kellotapulin lahonneiden tai muutoin vaurioituneiden puuverhousten ja puisten koristeosien korjaukset.

Rakennusurakkaan alistettavat sivu-urakat käsittävät:

• Ulkopuolen maalaustyöurakan sisältäen kirkon ja kellotapulin julkisivujen maalaukset,
  • Ikkuna-, ovi- ja luukkukorjaustyöurakan sisältäen kirkon ja kellotapulin ikkunoiden, ulko-ovien ja luukkujen puusepäntyönä tehtävän peruskunnostuksen,
  • LVIA-urakan sisältäen kirkon energiatalouden parantamisen uusimalla ilmalämmitysjärjestelmän IV-kone patteriteholtaan suuremmaksi ja kirkon sekä seurakuntatalon automatiikan uusimisen / päivityksen,
  • Sähköteknisten töiden urakan sisältäen mm. kirkon ja tapulin sähköverkon uusimisen,

paloturvallisuuden parantamiseen liittyviä toimenpiteitä sekä kirkkotarhan uusien aluevalaisimien ja valvontakameroiden kaapeloinnit.

Korjaushankkeeseen sisältyvät rakennuttajan erillishankinnat käsittävät urakan laskentavaiheessa

• kirkon itäpuolella olevien hautamuistomerkkien irrotukset ja siirrot
  • kirkkosalin kruunuvalaisimien sähköteknisen peruskunnostuksen
  • valvontakameroiden hankinnan