Aikuisille

Aikuistyön toiminnan tavoitteena on kohdata työikäisiä seurakuntalaisia sekä luoda toimintaa, johon aikuinen seurakuntalainen voi osallistua tai halutessaan toteuttaa yhteistä pappeutta palvelutehtävissä.

Painopistealueet:
Toiminta, jossa aikuinen voi kokea seurakuntayhteyttä osallistujana tai palvella lahjojensa mukaisissa tehtävissä.

Toimintamuodot:
Työpaikka- ja yrityskäynnit, Raamattu- ja rukouspiirit, uskon ja elämän kysymyksiä käsittelevät luento-, lukupiiri- ja keskusteluhetket, vainottujen kristittyjen tukiryhmä, tuomasmessu.

Kappalainen Suvi Lehtimäki Kalajoen kirkossa
Kappalainen Suvi Lehtimäki Kalajoen kirkossa, kuva Eveliina Pylväs

Onko sinulla idea?

Onko sinulla ideoita toimintamme suhteen? Jos on, kerro siitä meille tai tule mukaan! Toimintamme kerää runsaasti osallistujia erilaisiin tapahtumiin  Tule osallistumaan tai toimimaan!

Toimintaa

- Kirkko auki rukousta varten (tarkista ajat kirkollisista ilmoituksista).
- Vainottujen kristittyjen tukiryhmä kerran kuussa. Kirjoitamme rohkaisuviestejä vankeudessa oleville kristityille.
- Omaishoitajien olohuone, aloittaa syyskuussa 2023
- lukupiiri Kalajoen kirjastossa, kts kirkolliset ilmoitukset.
- Sururyhmä läheisensä menettäneille. Uusi ryhmä aloittaa aina tammi/helmikuussa.

- tuomasmessu

Vainottujen kristittyjen tukiryhmä - mikä se on?

Tukiryhmä kirjoittaa viestejä uskonsa vuoksi vankilassa oleville henkilöille eri puolille maailmaa. Viesti saattaa pelastaa vainotun ihmisen hengen. Tietoisuus siitä, että länsimaassa on joku, joka tietää ja välittää, voi saada viranomaiset kohtelemaan vankia asiallisemmin. Viesti antaa voimaa saajalleen. Hän tietää ettei ole yksin ja että joku rukoilee hänen puolestaan. Ryhmä on toiminut viisi vuotta ja sinä aikana on vapautunut useita vankeja, joihin olemme olleet yhteydessä. Se osoittaa, että toiminnalla on konkreettista merkitystä ja laajakantoinen vaikutus.

Viestin lähettäjää palkitsee se, että hän täyttää hengellistä tehtävää, josta on apua kohteelleen. Ryhmässä ei kerätä rahaa. Kortteihin ei kirjoiteta henkilökohtaisia asioita. Avustusjärjestöjen nimiä ei mainita. Kohdemaan viranomaisia ei arvostella.  Kohdehenkilöiden turvallisuuden vuoksi viestien sisältö on tarkasti rajattu avustusjärjestöjen antamien ohjeiden mukaan. Seurakunta saa toimintaan asiantuntijatukea  vainottujen kristittyjen avustusjärjestöiltä, Marttyyrien Ääni ry ja Open Doors Finland. Ryhmä aloittaa syyskauden toimintansa  28.8. klo 18 Jokelan pappilassa. Syyskuussa 25.9. saamme vieraaksi Miika Auvisen  Open Doors Finland -järjestöstä. Siitä ilmoitamme vielä erikseen. Lisätietoja saat Suvi Lehtimäeltä puh. 044 7229 002.

Omaishoitajien olohuone

Kalajoen seurakunta aloittaa syyskuussa  vertaistukiryhmän henkilöille jotka ovat tai ovat aikaisemmin olleet läheisensä omaishoitajia. Ryhmään osallistuminen ei edellytä Kelan määrittelemää omaishoitajuutta, vaan mukaan voi tulla kaikki henkilöt, jotka tavalla tai toisella jakavat sairaan, vammaisen tai yksinäisen läheisensä arkea tai muuten osallistuvat hänen elämäänsä. Ryhmässä pohditaan luottamuksellisen vertaistuen hengessä aiheeseen liittyviä teemoja, kuten syyllisyys, uupumus ja riittämättömyyden tunteet. Ryhmä sitoutuu luottamukseen ja vaitioloon ryhmässä kuulluista asioista, ja siten ryhmä tarjoaa turvallisen keskustelualustan mukana oleville.

Ryhmä kokoontuu kerran kuussa maanantaisin ja ensimmäisen kerran  4.9. klo 13 Kalajoen seurakuntakodin Iktys-salissa (”pieni sali”). Lisätietoja antaa   Suvi Lehtimäki joka toimii ryhmän vetäjänä, puh. 044 7229 002.

- Tuomayhteisö: Tuomasmessu pidetään 2 kertaa vuodessa. Messu sisältää samat elementit kuin tavallinen messu; synnintunnustus, synninpäästö, Raamatun tekstit, puhe ja Herran Pyhä Ehtoollinen. Kirkossa on messun aikana useita pieniä sivualttareita, joiden äärellä voi hiljentyä ja laatia oman rukouspyynnön, joka esirukousosiossa luetaan. Tuomasmessussa käytetään virsikirjan sijasta Uusia messulauluja, joiden reippaisiin säveliin kuoron ja bändin johdolla on helppo yhtyä.

- Kuoroharkat  ilmoitetaan kirkollisissa ilmoituksissa. Johtajana Lasse-kanttori.
 Tehtäviä: alttaripöytien teko, rukouspalvelu, tekstinluku, teetarjoiluvastu. Jätä yhteystietosi: Suvi Lehtimäki 044 7229 002

Tapahtumien tarkemmista ajankohdista ilmoitamme kirkollisissa ilmoituksissa. Toivomme, että löydät näistä sopivan paikan ja ajan uskonelämäsi hoitamista ja seurakuntayhteyden ylläpitoa varten! Tervetuloa!